آهن مهام » دانشنامه ورق » ورق آلوزینک چیست و چه تفاوتی با ورق گالوانیزه دارد؟
ورق آلوزینک چیست و چه تفاوتی با ورق گالوانیزه دارد؟

ورق آلوزینک چیست و چه تفاوتی با ورق گالوانیزه دارد؟

فهرست مطالب

    ورق های فولادی، از جمله محصولات فولادی هستند که طی فرایند نورد تولید شده و کاربرد گسترده ای در صنعت ساخت و ساز دارد. علاوه بر این، این ورق ها، به انواع مختلفی مانند ورق سیاه، ورق گالوانیزه، ورق روغنی و غیره تقسیم بندی می شوند که هر یک، دارای یکسری ویژگی ها و خصوصیات مکانیکی خاصی هستند. یکی از این ورق ها، ورق آلوزینک می باشد که معمولا جهت پوشش دهی سقف مورد استفاده قرار گرفته و در برابر خوردگی نیز مقاومت بالایی دارد. در این مقاله قصد داریم به بررسی این نوع از ورق ها و تفاوت هایی که با ورق گالوانیزه دارد نیز بپردازیم. قیمت ورق گالوانیزه در بازار یکی از مناسب ترین ورق ها در نوع خود به حساب می آید. از همین رو پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله، با آهن مهام همراه باشید.

    ورق آلوزینک چیست؟

    ورق آلوزینک که با نام های ورق زینکالوم یا گالوانوم نیز شناخته می شود، از جمله ورق های فولادی می باشد که متشکل از 4 درصد روی، 55 درصد آلومینیوم و 6 درصد سیلیکون بوده و با استفاده از فلز آلومینیوم و روی، پوشش دهی می شود. علاوه بر این، این نوع از ورق ها، در واقع نوعی ورق گالوانیزه هستند که مقاومتشان در برابر خوردگی و زنگ زدگی، حدود 6 برابر بیشتر از ورق های گالوانیزه است؛ از همین رو اغلب در شافت های تهویه، سقف ها و دودکش ها نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

    ویژگی های ورق آلوزینک

    ورق های آلوزینک، به گونه ای طراحی شده اند که دارای یکسری ویژگی های منحصر به فردی از جمله موارد زیر نیز می باشند. این ویژگی ها عبارتند از:
    – دارای ابعادی دقیق و مقاوم در برابر خوردگی
    – مقاومت بالا در برابر رطوبت و زنگ زدگی
    – دوام و ماندگاری بالا در مناطق مختلف اسیدی
    – دارای وزنی سبک و انعطاف پذیری بالا
    – قابل بازیافت و سازگار با محیط زیست
    – قابلیت جوشکاری و رنگ پذیری مناسب

     ورق آلوزینک

    ابعاد ورق آلوزینک

    ابعاد و سایز ورق های گالوانوم یا آلوزینک، در مقایسه با دیگر ورق های فولادی دارای تنوع کمتری بوده و معمولا بنا به درخواست مشتری تولید و عرضه می شود. سایز تقریبی این نوع از ورق ها، معمولا در ضخامت 0.5 الی 0.8 میلی متر و ابعاد 1000 الی 1500 میلی متر می باشد که اغلب بصورت رول یا شیت در بازار وجود دارد.

    از صفحه قیمت ورق نیز بازدید کنید.

    کاربرد ورق آلوزینک

    ورق های آلوزینک، معمولا به دلیل مقاومت بالایی که در برابر خوردگی و زنگ زدگی دارد، اغلب در قسمت هایی مورد استفاده قرار می گیرند که در معرض رطوبت یا خوردگی هستند. از جمله مهم ترین کاربردهای این نوع از ورق ها عبارتند:
    – قابلیت استفاده در تولید انواع آبگرمکن
    – ساخت انواع تابلو برق، تابلوهای راهنمایی و رانندگی
    – تولید منابع ذخیره آب و صنایع تهویه هوا
    – تولید انواع پروفیل درب و پنجره
    – ساخت انواع اگزوز ماشین
    – تولید انواع تانکر های ذخیره ی مایعات

    ورق آلوزینک

    تفاوت ورق گالوانیزه با ورق آلوزینک

    به طور کلی، ورق های گالوانیزه و آلوزینک، بر اساس مشخصات فنی، ابعاد، میزان مقاومت و همچنین هزینه های تولید، با یکدیگر تفاوت هایی دارند که در ادامه ی مطلب، به بررسی بیشتر آنها نیز می پردازیم.
    مشخصات فنی: ورق های گالوانیزه، ورق هایی می باشند که بدون رنگ بوده و با لایه ای از فلز روی، پوشش دهی شده اند، در حالی که ورق آلوزینک، ورق هایی هستند که معمولا بصورت رنگ شده در قسمت های بیرونی ساختمان مورد استفاده گرفته و توسط سه عنصر آلومینیوم، روی و سیلیکون پوشش دهی شده اند.
    ابعاد: هر دو ورق گالوانیزه و آلوزینک، از نظر ابعاد و سایز، نسبت به سایر ورق های فولادی، تنوع کمتری دارند، با این تقاوت که ورق های گالوانیزه در مقایسه با ورق آلوزینک، در بازه گسترده تری تولید شده و ضخامت آن معمولا در 0.5 الی 2 میلی متر نیز متغیر است.
    میزان مقاومت: ورق های آلوزینک، به دلیل درصد بالای آلومینیوم به کار رفته در آنها، در مقایسه با ورق های گالوانیزه مقاومت بیشتری داشته و معمولا در صنایع حساس و دقیق تر مورد استفاده قرار می گیرد.
    قیمت و هزینه تولید: ورق های آلوزینک در مقایسه با ورق های گالوانیزه، قیمت بالاتری دارد، زیرا علاوه بر عنصر آلومینیوم که فلزی گران قیمتی بوده، از دوام و مقاومت بیشتری نیز برخوردار است. برای کسب اطلاع از قیمت ورق آلوزینک و ورق گالوانیزه، میتوانید به وبسایت آهن مهام به نشانی ahanmaham.ir مراجعه کرده و از قیمت آهن آلات و ورق های فولادی مطلع شوید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    13 − 3 =