آهن مهام » دانشنامه میلگرد » علامت اختصاری میلگرد
علامت اختصاری کارخانجات میلگرد کشور

علامت اختصاری میلگرد

فهرست مطالب

    مانند هر کالایی دیگر، میلگرد ها نیز با علامت اختصاری خود شناخته می‌شوند. علامت‌های مندرج روی میلگرد شامل حروف لاتین و اعدادی هستند که جهت راهنمایی خریداران روی آن‌ها حک می شود و بیانگر نوع میلگرد، کارخانه تولیدکننده، روش تولید، اندازه آج و قطر می‌باشد. می‌توان گفت علامت‌های اختصاری به نوعی شناسنامه محصول هستند و شناخت آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل بیشتر کارخانجات تولید میلگرد هنگام فروش، کارت مشخصات محصول را نیز به خریدار ارائه می‌دهند که در آن به اطلاعات کاملی از فرآیند تولید و ترکیبات شیمیایی و آلیاژی محصول پرداخته است. در ادامه به بررسی موارد نام‌گذاری میلگردها و علائم اختصاری حک شده روی آن‌ها می‌پردازیم.

    معنی علامت اختصاری روی میلگرد

    بیش از ۲۰ کارخانه در ایران به تولید میلگرد مشغول هستند. به همین دلیل شناسایی علامت اختصاری میلگرد بسیار حائز اهمیت است. از طرفی یکی از پارامترهای تعیین قیمت میلگرد، کارخانه تولیدکننده و استاندارد تولید آن می‌باشد. لازم به ذکر است که برخی از کارخانجات تولیدی مانند البرز تاکستان، پرند و فولاد ایزدخواست فاقد علامت اختصاری می‌باشند و تنها راه تشخیص اصل و مرغوب بودن کیفیت میلگرد این کارخانجات، خریداری از شرکت‌های بازرگانی قابل اعتماد است. حروف و اعداد اختصاری روی این محصول، معرف استاندارد و شیوه تولید آن می‌باشد.

    طریقه خواندن علامت‌های حک شده روی میلگرد

    همانطور که قبل‌تر اشاره شد، حروف و اعداد لاتینی که بر روی میلگرد نمایش داده می‌شوند، به روش تولید، استاندارد تولید و نام تولیدکننده (نام کارخانه) اشاره دارند. در ادامه به توضیح این موارد به صورت مفصل خواهیم پرداخت.

    • میلگرد A2 : نماد J
    • میلگرد A3 : نماد C
    • میلگرد A4 : نماد S
    • همچنین حرف U  نشان از نوع آلیاژی محصول است و حرف T معرف نوع ترمکس میلگرد می‌باشد.

    علامت اختصاری میلگرد از سمت چپ به راست به این ترتیب می‌باشند:
    “روش تولید، استاندارد تولید، نام تولیدکننده (نام کارخانه)”
    برای مثال شرکت ذوب آهن، میلگرد 14 آجدار استاندار A2 تولیدی خود را به این صورت اختصاری حک می کند : “ESCO JU
    برای آشنایی با نوع آلیاژی میلگرد، این بخش را مطالعه نمایید: میلگرد آلیاژی چیست؟

    علامت اختصاری برخی از میلگردها

    علامت‌های اختصاری میلگرد کارخانجات کشور، مانند فولاد آذربایجان با حروف “FF” معرفی می‌شود، و یا کارخانه میلگرد ظفر بناب محصول خود را با نشان “ZN” به بازار عرضه می‌کند. از دیگر کارخانه‌ها می‌توان به آذر امین اشاره داشت که حروف اختصاری آن “AFA” است. در ادامه جدول علامت های اختصاری میلگرد، مهم‌ترین کارخانجات کشور قرار دارد.

    نام کارخانه علامت اختصاری 
    فولاد یزد IAS
    آناهیتا AGJU
    نیشابور KSC
    امیر کبیر خزر AKS
    پرشین PSG
    زاگرس شهرکرد SFZ
    شاهین بناب BS
    ابرکوه SAIS
    جهاد فولاد سیرجان SJS
    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    4 × 1 =