آهن مهام » مطالب آموزشی » لوله مبلی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
لوله مبلی

لوله مبلی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

فهرست مطالب

    لوله مبلی، که با نام های لوله سبک یا لوله های روغنی نیز شناخته می شوند، نوعی لوله از ورق هایی با ضخامت کم هستند که با روش نورد سرد ویا جوشکاری مقاومت الکتریکی با فرکانس بالا تولید می شوند به همین جهت دارای وزن سبک و مستحکم نیز می باشند. در این مقاله قصد داریم با انواع لوله مبلی، نحوه تولید، استاندارد ها، ویژگی ها و کاربرد آن ها آشنا شویم. پس با ما همراه باشید.جهت اطلاع از قیمت لوله روغنی بر روی نام محصول کلیک کنید.

    روند تولید لوله مبلی

    در روند تولید لوله های مبلی، ابتدا کویل قیمت ورق را در سایز و ابعاد مختلف برش داده و بعد به صورت استوانه و با سطح مقطع کروی می آورند. سپس دو سر این لوله های استوانه ای شکل، طی فرایند جوشکاری (جوشکاری القایی) بهم جوش خورده و در طول مشخص برش داده می شود.
    در مرحله ی آخر، با استفاده از دستگاه کونیک کاری، دهانه داخلی و خارجی لوله را صاف کرده و پلیسه های بعد از جوش را تراش می دهند. بدین ترتیب لوله های روغنی یا مبلی تولید و روانه بازار می شود.

    انواع لوله مبلی از نظر ساخت

    لوله های مبلی، با توجه به شیوه ی ساخت، به دو دسته ی لوله مبلی درزدار و قیمت لوله مبلی بدون درز تقسیم بندی می شوند که در ادامه مطلب، با هر یک از انواع آشنا می شویم.
    لوله مبلی درزدار: جنس این نوع از لوله ها خشک بوده و دارای ثبات بیشتری نیز می باشد. این نوع از لوله ها به دلیل مقاومت بالایی که دارند، معمولا در صنایع ساختمان سازی و مهندسی مکانیک کاربرد.
    لوله مبلی بدون درز: لوله های مبلی بدون درز یا بدون درز جوش، نسبت به لوله های مبلی درزدار، سبک تر ودارای دیواره هایی با ضخامت کم هستند.

    ویژگی های لوله های مبلی

    لوله های مبلی با توجه به یکسری ویژگی های منحصر به فرد و خاص، کاربرد گسترده ای در صنعت دارند. از جمله این ویژگی ها عبارتند از:
    – دارای سطح براق و شفاف
    – دارای قطر و ضخامت استاندارد
    – قابلیت آبکاری و کشش سرد
    – دارای انعطاف پذیری بالا به دلیل ضخامت نازک
    – مقاومت در برابر خوردگی و پوسیدگی
    – مقاومت در برابر دمای شدید
    – قابلیت جوشکاری
    – مقاوم در برابر رطوبت

    لوله مبلی2

    استاندارد لوله مبلی

    لوله های مبلی به طور کلی، با توجه به خواص و کاربرد های مختلفی که دارند، دارای استاندارد هایی نیز می باشند. مثلا استاندارد APl که مربوط کشور آمریکاست، معمولا به عنوان لوله های گازی مورد استفاده قرار می گیرند و یا لوله هایی با استاندارد EN 10219-2 و DIN2394، معمولا لوله هایی با وزن سبک هستند.

    کاربرد لوله های مبلی

    لوله روغنی عموما جهت استفاده پایه میز و صندلی کاربرد دارد. علاوه بر این، در صنایع مختلف مانند صنعت خودروسازی و هواپیماسازی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. در صنعت خودروسازی، از این لوله ها جهت ساخت لوله های موتور ماشین و همچنین قطعاتی که در معرض رطوبت و خوردگی هستند، استفاده می کنند. علاوه بر این، در صنعت هواپیما سازی نیز جهت ساخت قطعات داخل کابین کاربرد فراوانی نیز دارند.
    از دیگر کاربرد های لوله های مبلی میتوان به کاربردشان در ساخت کانکس های صحرایی و همچنین ساخت لوازم منزل نیز اشاره کرد.

    مهم ترین تولیدکنندگان لوله مبلی

    لوله های مبلی، یکی از مهم ترین قطعاتی هستند که توسط کارخانجات مهم در کشور از جمله شرکت لوله و پروفیل دلیجان، شرکت لوله و پروفیل ساوه و کارخانه خاور صنعت، تولید و روانه بازار می شوند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    6 − 3 =