آهن مهام » مطالب آموزشی » انواع لوله جدار چاه و کاربرد و ویژگی های آن ها
انواع لوله جدار چاه و کاربرد و ویژگی های آن ها

انواع لوله جدار چاه و کاربرد و ویژگی های آن ها

فهرست مطالب

    تخریب و ریزش های ناگهانی از رایج ترین اتفاقاتی است که احتمال دارد در هر قنات و سیستم چاه های سنتی رخ دهد. و مشکلات بسیاری را به وجود آورد. برای انتقال جریان آب، گاز و دیگر مایعات از لوله استفاده می شود که ظاهر آن به یک استوانه ی توخالی شباهت دارد. در این مقاله می خواهیم به بررسی  قیمت لوله جدار چاه، کاربرد و ویژگی های آن بپردازیم.

    لوله جدار چاه چیست؟

    در حاشیه ی چاه، ورقه های فلزی و غیرفلزی که استوانه ای شکل هستند، قرار دارد که به آن لوله جدار چاه گفته می شود و برای استخراج سیالاتی همچون آب، نفت و گاز استفاده می شود. این محصول در داخل چاه ها مزایای بسیاری دارد و جلوگیری از تخریب چاه از کاربردهای مهم آن به شمار می رود. مواد اصلی که برای ساخت لوله جدار چاه به کار می رود، فولاد و PVC است. این محصولات در جنس های مختلف و به دو شکل لوله های بدون شیار و صاف و لوله های شیاردار فلزی با ظاهری مشبک تولید می شوند.

    ویژگی های لوله جدار چاه

    مهندسان فعال در حوزه آهن آلات برای تولید لوله جدار چاه از ورق هایی استفاده می کنند که در مقابل رطوبت و زنگ زدگی مقاومت زیادی دارند. استحکام این لوله ها در برابر فرسایش بسیار زیاد است و از طول عمر بالایی برخوردار هستند. زمانی که چاه دچار ریزش شود، برای جبران آسیب های وارد شده بر آن باید هزینه های هنگفتی را پرداخت کرد. به همین علت، با مدرن کردن سیستم چاه ها با استفاده از لوله های فلزی و غیرفلزی که وزن مطلوبی دارد و همچنین مقرون به صرفه نیز هستند می توان از چنین مشکلاتی جلوگیری کرد. ظاهر لوله های جدار چاه به عوامل مختلفی مانند ضخامت جدار لوله، نسبت طول به قطر خارجی لوله، قطر خارجی لوله، نسبت قطر به ضخامت لوله و همچنین طول لوله بستگی دارد.

    نصب لوله جدار چاه

    با قرار دادن لوله ی جدار در درون چاه باعث می شود که با دیواره ی چاه فاصله ی کمی داشته باشد. مهندسان برای پر کردن این فاصله از شیوه های مختلفی استفاده می کنند. برای جلوگیری از آسیب های احتمال داده شده و تنش های وارد شده بر چاه، اطراف لوله را پر می کنند. و در نهایت برای تنظیم کردن همه چیز در پایان کار از عملیات سیمان زنی استفاده می شود.

    لوله های جدار چاه فلزی

    برای ساخت این نوع محصول از لوله های گالوانیزه که مقاومت کششی زیادی دارند، استفاده می شود؛ زیرا در آوردن ظاهر استوانه ای لوله های گالوانیزه به آسانی انجام می شود و حتی روند تولید را آسان تر می کند. لوله های فلزی جدار چاه در مقابل زنگ زدگی،خوردگی، فشارهای احتمالی و ضربه ها از مقاومت بالایی برخوردار هستند. خسارت های محتمل و ریزش چاه را می توان با به کار بردن لوله های فلزی در داخل رفع کرد. به طور کلی این نوع لوله ها در ابعاد متنوع و به دو روش تولید می شوند:

    روش اول

    ورق هایی که از خط تولید خارج شده و به شکل استوانه ای درمی آیند، ورق های فرآیند نورد سرد و گرم است. در نهایت، جوشکاری درز لوله ها انجام می شود و روند تولید به اتمام می رسد.

    روش دوم

    لوله ها به گونه ای استوانه ای شکل می شوند که بر روی سطح آن ها، درزهای مارپیچی به وجود می آید. و در آخر، بسته شدن درزهای مارپیچ با جوشکاری صورت می گیرد.

    لوله های جدار چاه غیرفلزی

    این محصول دارای مزایای بی شماری است و برای ساخت آن عناصر فلزی، فولاد و PVC به کار رفته است. به آسانی می توان این نوع لوله ها را نصب کرد و اتصال آن ها را انجام داد. لوله های غیرفلزی جدار چاه در مقابل رطوبت و خوردگی از مقاومت بالایی برخوردار هستند و خاصیت نارسایی الکتریکی دارند. لوله های PVC نسبت به سایر لوله های فلزی، کم ترین وزن را دارند.

    لوله های جدار چاه مشبک

    این لوله ها با وجود شیارهای فراوان بر سطح آن نسبت به دیگر لوله ها های جدار چاه، کاربردها و ویژگی هایی بسیاری دارد. این محصول در مقایسه با مدل های بدون شیار از مقاومت بیشتری برخوردار است. وجود لوله های مشبک باعث می شود که آبی با کیفیت زیاد از چاه خارج شود.
    در حالت کلی، با پیشرفت تکنولوژی، لوله های جدار چاه از جنس فلزی و غیرفلزی جایگزین لوله های سیمانی شدند. این محصولات در ابعاد و سایزهای مختلفی تولید و در بازار عرضه می شوند. و با مقاومت بالایی که دارند فرآیند استخراج منابعی همچون آب، نفت و گاز را بسیار راحت کرده اند.
    هموطنان عزیر در سراسر کشور در صورت نیاز به این تولیدات و کسب اطلاعات بیشتر در زمینه  قیمت لوله جدار چاه، نحوه سفارش و خرید این محصولات می توانند با همکاران ما در وب سایت آهن مهام تماس برقرار نمایند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    چهار − 3 =